I Mozambique vækker det rullende bibliotek næsten lige så stor glæde blandt børnene som Hjem-IS bilen i Danmark. Foto: IBIS

Skolebiblioteket kommer rullende

I Mozambique har IBIS oprettet over 70 mobile skolebiblioteker, som ruller af sted på de hullede veje, trukket af en hårdtarbejdende cyklist.

Del artikel

Rullende biblioteker - sådan

  • IBIS har oprettet over 70 rullende skolebiblioteker i provinsen Zambezia i Mozambique.
  • To-fem skoler deles om et bibliotek, så alle elever får adgang til materialerne mindst 10-12 uger om året.
  • Børnenes forældre og lærere kan også låne bøger i det rullende bibliotek.
  • Hver femte elev på skoler med rullende biblioteker viser en mærkbar forbedring i deres evne til at læse højt, ligesom bibliotekerne markant øger elevernes læseglæde og styrker deres evner til at tilegne sig viden i skolen.

Dårlig uddannelse og manglen på undervisningsmidler gør livet som lærer på de fattigste skoler i Mozambique til noget af en udfordring. Lærere nyder ikke den store respekt, og deres selvtillid er lille, fordi de er dårligt uddannede og ikke har den viden, de kunne ønske sig.

Derfor bliver undervisningen oftest envejs-kommunikation, som slavisk følger bøgerne, og hvor elevernes bidrag er at gentage i kor. I et sådan undervisningsmiljø bliver eleverne hurtigt demotiverede, de dumper til prøverne og mange forlader skolen.

Ny viden på hjul

Et mobilt skolebibliotek giver derfor lærerne en uvurderlig kilde til både viden, inspiration og materialer, som kan gøre deres undervisning bedre, mere opdateret og vedkommende.

”Det hjælper mig for eksempel til at forberede timerne i samfundsfag, da nogle af bøgerne uddyber de forskellige emner, der undervises i,” siger Raibo Buana, som underviser på en skole i Mitxaiane

Udover fagbøger og skønlitterære bøger indeholder det rullende skolebibliotek også opslagsværker, kort, didaktisk materiale og klassesæt på portugisisk og det lokale sprog.

På den måde får børnene mulighed for at lave læsegrupper, stillelæsning og gruppearbejde med opslag i bøgerne.

Geografi med billeder

”Jeg kan bedst lide bøgerne om geografi, for der er mange flotte billeder,” siger Teodosio Manuel, som er en af de elever, der bruger biblioteket. En anden elev foretrækker ”at se andre læse i bøgerne,” mens Filomena Cardoso fra skolen i Mitxaine er rigtig glad for ”bøgerne med små fortællinger”.

På de 400 skoler, som bibliotekerne når ud til, deltager lærerne i et uddannelsesforløb, der sikrer, at de får grundigt kendskab til alle materialerne i det rullende bibliotek, og ideer til hvordan de bedst kan bruge det i undervisningen. To skoler deles om et rullende bibliotek, og på hver skole udpeges en ansvarlig lærer for biblioteket.

 

 

Relaterede Nyheder