Fan Milk-sælgerne får hver morgen stillet udstyr og kredit for én dag til rådighed. Når dagen er omme kommer sælgerne tilbage og afregner. Et meget simpelt system, som dog kan være kompliceret nok, når mange tusinde sælgere hver dag skal serviceres på den måde. Foto: Lars Bech

En iskold dansk succes i Vestafrika

Det danske is - og yoghurtmærke Fan Milk er en god forretning i Vestafrika. Direktør Jens Jørgen Kollerup ser ingen modsætning mellem at drive forretning og handle social ansvarligt.

Del artikel

Fakta om Fan Milk

  • Fan Milk begyndte at producere i Ghana i 1960.
  • Fan Milk er i dag i Ghana, Nigeria, Togo, Elfenbenskysten, Liberia, Benin og Burkino Faso.
  • Cirka 25.000 gadesælgere sælger is, frossen yoghurt, kakaomælk og juicedrikke fra deres budcykler.
  • Fan Milk sælger 600 millioner forfriskninger om året.
  • Det gav i 2011 en omsætning på 750 mio. kroner.

Andre Kategorier

Regioner: Afrika

Temaer: Iværksætteri, Produktion

I Danmark er den danske virksomhed Fan Milk forholdsvis ukendt. Men rejser man til Vestafrika, er Fan Milk et velkendt brand.

Det gælder for eksempel i det lille land Liberia. I hovedstaden Monrovia er sporene efter en årelang borgerkrig stort set væk, og gadebilledet domineres i stedet af et mylder af gadesælgere. Langt de fleste tilbyder spyd med grillet kød, karamelliserede popcorn eller andre snacks, som er produceret ved køkkenbordet.

Men unge mænd med ladcykler skiller sig ud. Cyklerne er dekoreret med flotte lyseblå skilte, hvor der står ”Fan Milk”, og fra fryseboksen på ladet faldbyder de ispinde, juice og andre læsedrikke til en pris, som almindelige liberianerne har råd til at betale. Hver morgen får Fan Milk-sælgerne fra Fan Milk udstyr til dagens salg, og når dagen er omme, kommer sælgerne tilbage og afregner.

Det er en forretning, der springer i øjnene i et land, hvor man ud over Coca Cola ikke kan få øje på andre tjekkede varemærker i gadebilledet. Hvordan kan det så være, at det er lykkedes for en mejerivirksomhed fra Ålborg at opbygge en forretning i Liberia og seks andre vestafrikanske lande?

”Vi har været i Afrika meget længe, så det er sket stille og roligt. Vi har opbygget et kendt varemærke, som vestafrikanerne har et trofast forhold til: Det vi lover – det får folk også. Det har gjort Fan Milk meget kendt,” fortæller Fan Milks direktør Jens Jørgen Kollerup.

 

Først mejeri – nu meget mere

Fan Milks lange historie i Vestafrika begyndte i 1960. Her så den danske købmand Erik Emborg en mulighed for at bruge sin knowhow fra dansk mejeriteknologi til at starte en produktion i Ghana.

I dag er Fan Milk blevet meget mere end mejeriproduktion. Det en virksomhed, der importerer en stor del af råvarerne og emballagerne og derfor også er en indkøbs- og logistikforretning. Fan Milk omsætter for trekvart milliard og havde i 2011 et overskud på over 90 millioner kroner.

Årsagen til succesen er blandt andet en markant politisk og økonomisk udvikling i Afrika, forklarer Jens Jørgen Kollerup: ”Vestafrika har gennemgået en demokratisering, der har givet en mere stabil udvikling og en åben økonomi. Det har været positiv for forretningen. Et eksempel er Ghana. I 1960’erne var indbyggertallet ca. fem millioner, i dag er det ca. 24 millioner. Det betyder, at økonomien er vokset voldsomt, og BNP er på 10 år steget fra cirka 500 $ om året per capita til det tredobbelte”.

 

Ansvarlighed og forretning hører sammen

Fan Milks årsrapport er krydret med anekdoter om lokale vestafrikanske medarbejdere, der har skabt sig et godt liv gennem en karriere i Fan Milk. Jens Jørgen Kollerup understreger, at forretning og social ansvarlighed er to sider af samme sag:

”At handle ansvarligt er fremmende for forretningen. Ved for eksempel at give vores medarbejdere ordentlig løn yder de mere. Eller ved at uddanne vores medarbejdere, så får vi dygtigere folk, og dét styrker vores konkurrenceevne.”

 

 

Relaterede Nyheder