Reddet af School for Life

Flere end 600.000 børn i Ghana i den skolepligtige alder er endnu ikke kommet i skole. Med økonomisk støtte fra Danida har Ghana Venskabsgrupperne gennem projektet School for Life arbejdet på at afhjælpe dette forhold. Her er en universitetsstuderendes beretning om sin uddannelse.

Del artikel

FAKTA

SfL tilbyder undervisning i ni måneder. 80 % fortsætter i 3. eller 4. klasse og har ingen problemer med det officielle sprog, som er engelsk.

  • Der undervises på og i modersmålet
  • SfL bruger frivillige ulønnede lærere
  • Højst 25 børn i klasserne
  • Elever fra 8 til 14 år
  • Elevcentreret undervisning
  • Ingen karakterer eller prøver
  • Ingen korporlig afstraffelse
  • Fleksibel skoledag

Siden 1995 har SfL bevirket, at mere end 120.000 børn ekstra er kommet i skole. SfL-tilgangen søges indført i den officielle skole.

Andre Kategorier

Regioner: Afrika

Temaer: Børn og unge, Uddannelse

Jeg er Ibrahim Abdul-Nasir og er et produkt af School for Life. Jeg var ca. 12 år, da jeg blev indskrevet i School for Life-klassen i Wayamba. Efter ni måneder i SfL-klassen blev jeg indskrevet i den offentlige skole i 6. klasse på Wayamba og fortsatte i Junior High School i Tolon og kom i 2004 på Gymnasiet i Tamale

Nu er jeg tredje-års studerende på University for Development Studies (UDS), hvor jeg studerer integreret udvikling med speciale i miljø og ressourcer.

Der er ingen tvivl om, at jeg stadig ville være analfabet, hvis det ikke havde været for SfL. Jeg ville aldrig have fået muligheden for at gå i skole, da det var vigtigt at hjælpe mine forældre i landbruget og bidrage til familiens økonomi. Jeg havde for længst passeret alderen for skolestart, da SfL tilbød den fantastiske mulighed. Nu kunne vi arbejde med landbruget og udføre andre pligter om formiddagen og gå i skole om eftermiddagen.

Det at lære var meget spændende for mine kammerater og mig. Vi var for gamle til at begynde den offentlige skole, men ikke for store til at lære. Allerede efter få måneders undervisning kunne vi læse og skrive på vort modersmål dagbani. Vi begyndte at læse breve til vore forældre op på dagbani. Vi skrev digte og sange. Vores forældre var overraskede over forandringen.

Det skyldtes også, at børn, som gik i den offentlige skole ikke kunne læse så meget, som vi kunne. Dette gav mange forældre i landsbyen mod på at sende deres børn til SfL-klasserne, selv om de var over skolealderen. Læseplanen var fleksibel – den gav os mulighed for at udforske vore evner og gav os stor selvtillid.

Vi, der er produktet af SfL, har indset, at undervisning er nøglen til succes, derfor organiserer vi undervisning i vores ferier for børn i landsbyen.

Jeg er rollemodel i min landsby. Børnene ser op til mig på grund af min vejledning og undervisning. De vil have succes i deres uddannelse.

SfL har spillet en afgørende rolle for mig. Jeg benytter denne lejlighed til at opfordre regeringen, donorer og andre organisationer til at støtte SfL i anstrengelserne for at give undervisning til de mange børn, der uden egen skyld er udenfor skolesystemet.

Relaterede Nyheder