En del af Ungarns jernbanenet kører allerede på el. Foto: CCBY Miroslav Volek
Ungarn sætter nye klimamål
Trods politisk uenighed er det lykkedes for Ungarn at sætte nye klimamål. Men det skal ske på en helt anden måde end i Danmark. Vindmøller er ikke velkomne.
Del artikel
Andre Kategorier
Regioner: Europa
Temaer: Bæredygtighed, Grøn energi, Klima, Teknologi
I 2050 vil Ungarn være CO2-neutralt. Det fremgår af en ny lov, som er blevet vedtaget i landets parlament. Den nye ambition lægges i forlængelse af den allerede vedtagne plan om, at landets vil nedbringe sine udledninger med 40 procent inden 2030.
Den endeligt vedtagne lov blev dog svagere end det lovforslag, som oppositionen havde fremlagt. Her var der tale om, at ambitionen for 2030 også skulle hæves, og ordet ”klimanødsituation” endte også med at blive taget ud af loven. Det skriver klimanyhedsmediet Climate Change News.
Satser på atomkraft
Ungarn har dog valgt en helt anden vej mod at blive klimaneutral end den vej, vi har valgt herhjemme. Landet vedtog i 2016 en lov, der kun tillader vindmøller, hvis der er mindst 12 kilometer til nærmeste hus, skriver Daily News Hungary. I praksis betyder det, at vindmøller er så godt som forbudt i landet. I stedet vil Ungarn satse på atomkraft, der skal leveres af Rusland.
Næsten samtidig med vedtagelsen af loven udstedte Ungarn også grønne obligationer for 1,5 milliarder euro, der skal bruges til offentlig transport. Spørgsmålet er nu, i hvor høj grad de mange penge reelt vil gå til at gøre Ungarn grønnere.
Landet døjer ifølge Transparency International med en del korruption, og ses som udemokratisk af NGO’en Freedom House, der overvåger landes politiske udvikling. I maj i år nedgraderede organisationen deres vurdering af Ungarn, så landet nu ikke længere regnes for et demokrati.
Flere tog skal køre på el
Den norske grønne tænketank Cicero har dog vurderet Ungarns grønne obligationer som ”medium grønne”, hvilket blandt andet vil sige, at det ser ud til, at der er fornuftig håndtering og gennemsigtighed i form af uafhængig afrapportering af projekter, der får del i den grønne pulje.
Cicero mener også, at projektet grundlæggende giver mening i forhold til klimaindsatsen. Godt en femtedel af Ungarns udledninger kommer fra transportsektoren, så tænketanken mener, det virker fornuftigt, at 90 procent af pengene fra de grønne obligationer skal gå til understøtte grøn transport, og heriblandt en fjerdedel til at elektrificere mere af jernbanenettet. Cicero mener dog også, at ambitionerne burde være højere, så hele togdriften kunne gøres elektrisk.