1

Multimedieklasseværelser i Bangladesh har styrket indlæringen og givet adgang til ny viden. Foto: UNDP Bangladesh

Klasseværelser i Bangladesh går online

Tusinder af unge i Bangladesh får nu undervisning i multimedieklasseværelser. Ny teknologi i undervisningen gør viden aktuel og øger elevernes deltagelse.

Del artikel

Andre Kategorier

I den østlige del af Bangladesh på Agroni Gymnasium foregår undervisningen med hjælp fra kort og grafik fundet på internettet. På en storskærm i skolens multimedieklasseværelse kan læreren illustrere undervisningen med levende billeder og den seneste viden fra verden omkring.

Gazi Sallaudin Sidikki er lærer på skolen og forklarer, hvordan multimedieklasseværelserne styrker indlæringen. ”Tidligere kunne jeg ikke vise, hvordan et hjerte banker. Men internettet har animationer af hjertekirugi og hvordan hjertet fungerer, så det kan jeg nemt vise med det nye udstyr. Det gør elevernes indlæring mere fuldendt”.

 

Landsdækkende program

Undervisningen foregår i de fem multimedisklasseærelser og et it-laboratorium med computere til 25 elever, som skolen har fået gennem et landsdækkende program for udbredelse af informationsteknologi. Programmet, som er et samarbejde mellem Bangladeshs’ regering og FN’s udviklingsprogram, bringer undervisningsmetoderne i Bangladesh’ meget traditionelle uddannelsessystem ind i det 21. århundrede.

Planen er, at 22.000 gymnasier skal have multimedieklasseværelser og gå online inden for de næste to år, og de skal nå ud til 60.000 folkeskoler inden for fem år. Udbredelsen af multimediaklasseværelser øger både elevernes deltagelse i undervisningen og har været med til at opkvalificere lærerne. Som en del af initiativet er udviklet et uddannelsesprogram, som skal uddanne lærerne i at bruge de nye redskaber i undervisningen.

Bangladesh har gjort store fremskridt mod at nå FN’s 2015 mål om, at alle børn skal have en uddannelse: I 1991 var 60 % af alle børn i skolealderen indskrevet i grundskolen, det tal var i 2008 steget til hele 91 %. Men landet står fortsat med en stor udfordring i forhold til at sikre kvaliteten af uddannelserne og nedbringe andelen af elever, der falder fra.

Relaterede Nyheder