Flere og flere piger kommer i skole. Foto: Global Partnership for Education – GPE CCBY
Hvert skoleår giver verdens piger 11 procent mere i lønningsposen
Flere piger end nogensinde før går i skole. En piges skolegang kan være vejen ud af fattigdom og forbedre vilkårene for både hendes eget liv og for hele samfundet.
Del artikel
Andre Kategorier
Regioner: Globalt
Temaer: Afrika under forandring, Børn og unge, Ligestilling, Uddannelse
Siden 1995 er det globale antal af piger, som starter i skole, steget fra 73 til 89 procent – det svarer til, at 180 millioner flere piger er startet i grundskole.
Udviklingen har især været størst i Afrika syd for Sahara, Centralasien og Indien.
Ifølge Signe Holme, kommunikationschef hos PlanBørnefonden, der arbejder for børn og unges rettigheder, er uddannelse vejen frem i kampen mod fattigdom.
Undersøgelser viser, at en piges livsindkomst stiger med 11 procent for hvert år, hun færdiggør i skolen i forhold til piger uden uddannelse. Uddannede piger bliver også gift og får børn senere – og får generelt færre børn end kvinder uden uddannelse.
”Når flere kvinder får en uddannelse, fordobler man potentielt arbejdsstyrken samt indkomsten og købekraften i de enkelte husholdninger, hvilket bidrager til økonomisk vækst,” fortæller Signe Holme.
Pigers skolegang starter dermed et selvforstærkende hjul af positiv effekt for hele samfundet.
Der er lang vej endnu
Selvom ni ud af ti piger globalt set gennemfører grundskolen, færdiggør kun tre ud af fire piger syvende til tiende klasse.
Og omkring fem millioner færre piger end drenge kommer i skole verden over.
Ifølge Signe Holme er den væsentligste årsag fattigdom, da en families indtægt i særlig grad afgør muligheden for at give sit barn en skolegang.
Derudover er skolerne ofte dårlige, hvorfor én ud af ti piger mellem 15-24 år ikke kan læse eller skrive.
”Det er ikke nok at kun sende pigerne i skole – uddannelsesniveauet skal være i orden, og skolen et sikkert sted. Derfor er det nødvendigt at afsætte flere penge til uddannelser og sørge for ordenligt uddannede lærere og gode undervisningsfaciliteter for at skabe veluddannede kvinder, så det positive hjul kan forsætte i fremtiden,” siger Signe Holme.