Travis Lupick CC by mobile phone
Bøger på mobiltelefonen skaber læseboom
Med mobiltelefonen ved hånden kan folk i selv de fattigste lande nu læse bøger, når de har lyst.
Del artikel
Andre Kategorier
Regioner: Globalt
Temaer: Uddannelse
I mange af verdens fattigste lande hører biblioteker til sjældenhederne, og det kan være svært at få adgang til bøger og undervisningsmateriale. Til gengæld har de fleste en mobiltelefon, og nu kan netop mobiletelefonen bruges til at læse bøger. Gennem en populær mobil læse-app er biblioteket flyttet ned i lommen, og det skaber læseglæde – især blandt unge.
Langt fra biblioteket
Med mobilteknologien Worldreader Mobile, der gør det muligt at læse bøger på ganske almindelige mobiltelefoner, har der åbnet sig en ny litterær verden for mange unge i udviklingslandene. Den nye teknologi gør det muligt for selv simple telefoner at hente bøger og læse dem direkte på skærmen. Alt, det kræver, er taletid og internetforbindelse – noget, som flere og flere mennesker har daglig adgang til. Mangel på adgang til bøger, biblioteker og uddannelsesmateriale er ellers virkeligheden for mange, og det sætter en kæp i hjulet for befolkningens læsefærdigheder, især blandt marginaliserede og fattige befolkningsgrupper. Andelen af mennesker i verden, med læse- og skrivefærdigheder er i positiv udvikling, men der er stadigvæk et stykke vej endnu. I gennemsnit er hver femte voksne og hver ottende unge i u-landende ikke i stand til at læse og skrive.
Mobilen er allemandseje
I dag har seks ud af verdens syv milliarder indbyggere adgang til en mobiltelefon, og muligheden for at læse bøger på mobiltelefonen kan derfor have stor indflydelse på de globale læsefærdigheder. En undersøgelse foretaget af UNESCO blandt mobile læsere i Etiopien, Ghana, Indien, Kenya, Nigeria, Pakistan og Zimbabwe viser, at muligheden for at læse bøger på mobiltelefonen har betydet, at antallet af læsetimer samt glæden ved at læse er steget kraftigt, efter de har fået adgang til bøger gennem telefonen.
Alsidig læsning
Det er ikke kun individuel læsning, telefonerne bliver brugt til. Forældre læser historier højt for deres børn, lærere bruger mobiltelefonen til at læse højt for deres elever i undervisningen, og studerende bruger det som et supplement til deres uddannelse. Det er især unge, der benytter sig af funktionen, og for unge kvinder, som normalt har dårligere adgang til undervisningsmateriale og bøger end mænd, har den mobile bogreol gjort en stor forskel for deres læsevaner. Næste skridt er at få den ældre generation med den mobile læsebølge, så den positive udvikling kan fortsætte på tværs af generationer.