Skolehæfter kom med morgenavisen i Guatemala
I Guatemala har landets største søndagsavis sammen med IBIS udgivet tillæg med skolematerialer for tusindvis af børn, som ellers ikke har adgang til undervisningshæfter.
Del artikel
Fakta om IBIS og undervisning i Guatemala
- Guatemala har 14,7 mio. indbyggere. Over 50 % tilhører de oprindelige folk.
- Guatemala har den højeste analfabetisme i Syd- og Mellemamerika, og kun 40 procent af børnene når til 6. klasse. De oprindelige folk er værst
- IBIS har sammen med Prensa Libre udgivet skolematerialer i søndagsavisen siden september 2009: 66 hæfter for 1.-6. klasse om naturfag. 16 hæfter for 4.-6. klasse om samfundsfag. Materialerne er interkulturelle, dvs. at de tager udgangspunkt i de oprindelige folks virkelighed, kulturer og traditioner.
Andre Kategorier
Regioner: Latinamerika
Temaer: Børn og unge, Kultur, Uddannelse
Guatemala har det dårligste uddannelsesniveau i hele Latinamerika, med undtagelse af Haiti. Værst ser det ud blandt mayaerne og andre oprindelige folk i landområderne. For at nå disse grupper besluttede den danske udviklingsorganisation IBIS at prøve noget nyt. Nemlig at udgive undervisningshæfter i samarbejde med landets største søndagsavis, Prensa Libre, der har et oplag på 250.000.
Siden 2009 har IBIS medvirket til at lave 66 forskellige hæfter om biologi og naturvidenskab, samt 16 hæfter om samfundsfag til undervisning i 1.-6. klasse, som alle er baseret på mayabørnenes egen virkelighed og kultur. Gennem avisen er materialet nået ud til store byer og små landsbyer over hele landet.
Udover spansk findes der 24 sprog i Guatemala fordelt på 22 forskellige maya-grupper, xinka-folket og garífunaerne, som nedstammer fra afrikanske slaver. IBIS samarbejdede med organisationer fra disse folk for at inddrage deres virkelighed, kultur og myter i de i alt 16 millioner distribuerede undervisningshæfter. Så det faglige indgik i samspil med det kulturelle.
Forståelse mellem grupper
”Med denne type skolemateriale vil IBIS gerne skabe en bedre forståelse mellem landets mange etniske grupper, da det kan være med til at mindske racismen mod de oprindelige folk,” forklarer IBIS’ undervisningsrådgiver i Guatemala, Ruth Moya.
“Det er rigtig godt, at vi lærer om vores forfædres historie og om alle de andre kulturer i Guatemala,” siger 8-årige Antony Josué Santiago Suy fra Chimaltenango. Mens den 11-årige Brenda Beatriz Pajarito Ávila fremhæver, at eleverne også lærer at passe på både naturen og deres helbred.
”Materialet er meget gennemført, og læringsprocessen får en legende form. Eleverne får lyst til at lære, og det gør undervisningen meget effektiv. Regeringen burde indføre disse materialer i alle skoler på landet, for vi mangler virkelig den slags information,” forklarer Nery Bernardino Chiapas Rosales, der underviser xinka-børn i landsbyen Los Izotes.
“Hæfterne er en vigtig hjælp til lærere i lokalsamfund uden biblioteker, og til familier uden penge til lærebøger;” konkluderer den 22-årige lærer Francisco José Enrique Aquino fra Jalapa provinsen.